Home / Nieuws / Fietsplan: communicatie cruciaal

Fietsplan: communicatie cruciaal

Gepubliceerd op 11 augustus 2020
Fietsplan: communicatie cruciaal

Heb jij als werkgever al een fietsplan in je arbeidsvoorwaardenpakket? Zo ja, dan zal je als geen ander begrijpen dat heldere communicatie hierover erg belangrijk is. Veel medewerkers vinden de fietsregelingen namelijk best lastig. En dat terwijl het eigenlijk allemaal niet zo ingewikkeld is. Vragen die gesteld worden gaan vaak over hoe de fietsregeling fiscaal werkt, wat medewerkers mogen bestellen (koop of lease?), hoe het bedrag wordt verrekend en of ze bijvoorbeeld ook voor de rest van de familie een fiets mogen kopen.

Zijn jouw medewerkers nog niet op de hoogte, start dan vandaag met communiceren. Want juist nu wil je dat werknemers op de fiets naar het werk komen. De fiets is in deze tijd namelijk een gezond en veilig vervoersmiddel. Bovendien scheelt het je veel tijd bij het beantwoorden van alle vragen. En die gaan ongetwijfeld komen, want de interesse in fietsen is op dit moment enorm.

Interne communicatie creëert betrokkenheid

Met het vele thuiswerken is het lastig(er) om medewerkers betrokken te houden. Daar komt bovenop dat het bij veel werkgevers standaard aan interne communicatie ontbreekt. Terwijl interne communicatie juist een bewezen succesfactor is om betrokkenheid op de werkvloer te creëren. In relatie tot het fietsplan betekent het dat je als werkgever nog actiever moet zijn. Dus als je gezien wilt worden als aantrekkelijke werkgever, gebruik het fietsplan om positief onder de aandacht te komen. Vooral bij de jongere generatie is geld niet altijd het belangrijkste. Juist die extra secundaire arbeidsvoorwaarden is waar je je als werkgever mee onderscheidt.

Uit onderzoek blijkt dat het vooral belangrijk is om iemand persoonlijk aan te spreken met concrete en relevante informatie. Dat gaat dus iets verder dan alleen een bericht op intranet of in je nieuwsbrief. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het toevoegen van een bijlage aan iemands loonstrookje. Of maak een leuk filmpje van medewerkers die al gebruik maken van het fietsplan. Verzin een leuke actie. Doe mee aan de Fiets naar je Werk Dag. En zorg in ieder geval ervoor dat alle nodige informatie altijd zichtbaar of ergens terug te vinden is zoals bijvoorbeeld op je HRM E-portaal als je daarover beschikt. Durf trots te zijn op je fietsplan, communiceer en maak het je medewerkers in deze lastige coronaperiode iets makkelijker.

Onze Merken