Nieuwe leasefietsregeling per 1 januari 2020: waarom wachten als er in 2019 ook al veel kan?

Per 1 januari 2020 is er een nieuwe regeling voor de leasefiets. In plaats van allerlei lastige berekeningen wordt er – net als bij de leaseauto – 7% van de aanschafwaarde van de fiets bij het inkomen opgeteld. In ruil hiervoor mag de werknemer de fiets ook privé gebruiken.
Maar waarom wachten op 2020 als er in 2019 ook al heel veel kan? Een overzicht van mogelijkheden om nu al te starten met het stimuleren van fietsen naar het werk.
* Bied medewerkers een fiets via het fietsplan aan. Weliswaar valt de aanschaf van de fiets binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR), maar de werkgever mag de fiets verrekenen met brutoloonbestanddelen van de werknemer. Zowel werkgever als werknemer verkrijgen op deze manier belastingvoordeel.
* Verleng de looptijd van het fietsplan (indien u dat al aanbiedt). Maak de looptijd 4 of 5 jaar en verhoog het bedrag dat verrekend mag worden met brutoloonbestanddelen. Bijvoorbeeld: verhoog het bedrag van € 749,- naar € 1.000,-. Medewerkers zijn hierdoor in staat om een fiets aan te schaffen, waarmee zij een grotere afstand mee kunnen afleggen. Bijvoorbeeld een elektrische fiets.
* Heeft u geen vrije ruimte meer? Betaal de reiskostenvergoeding van € 0,19 cent per kilometer voor minimaal het 1e jaar in één keer uit. Op deze manier maakt u – als werkgever – de aanschaf van een nieuwe fiets gemakkelijker.
* Bied geen (gratis) parkeerplaatsen voor auto’s aan ten behoeven van personeel dat binnen 3 kilometer van het werk woont. Uitzonderingen kunnen bijvoorbeeld nachtdienst of incidenteel transport zijn.
* Bied in uw arbeidsvoorwaarden een reiskostenvergoeding van € 0,19 cent per kilometer aan voor fietsen en lopen voor alle afstanden.