Ga toch fietsen!

Het is wellicht een open deur. Fietsende werknemers zijn fitter en presteren beter. Onderzoek van TNO heeft uitgewezen dat fietsende werknemers ruim één dag minder verzuimen. Daarnaast heeft fietsen nog meer voordelen. Het loont dus om het fietsgebruik binnen organisaties te stimuleren. Maar hoe?
Het is bijna een tweede natuur, maar mensen zijn eerder geneigd iets te doen (in dit geval fietsen) wanneer daar iets tegenover staat; een beloning. Hoe groot of klein die beloning ook is, dat maakt niet uit. Bedenk een leuke actie of acties om medewerkers aan het fietsen te krijgen én te houden. En doe dit gedurende het hele jaar!
We hebben het ‘worldwideweb’ afgespeurd en de ludiekste ideeën op een rijtje gezet:
Vrijdag Fiets naar je Werk Dag
Organiseer bijvoorbeeld iedere eerste vrijdag van de maand een eigen Fiets naar je Werk Dag. Trakteer iedereen die op de fiets is op een kop heerlijke koffie of deel iets anders uit. Maak op deze manier van de #vrimibo een #fiemibo!
Galerij 'Fiets naar je Werk Helden'
Zet binnenkomende fietsers op de foto en maak hiervan een galerij en deel deze bijvoorbeeld via het intranet. Hele mooie foto’s horen natuurlijk aan de wand in een gang, het bedrijfsrestaurant of in andere gemeenschappelijke ruimtes. Laat de helden zien en bedenk dat dit de ambassadeurs zijn voor het fietsen naar het werk!
Regel regelmatig een fietsenmaker
Laat een aantal keer per jaar een lokale mobiele fietsenmaker langskomen voor kleine reparaties en onderhoudsbeurten. Communiceer wel goed welke kosten er vergoed worden door de werkgever en welke niet.
Doe mee aan de Fiets naar je Werk Dag op donderdag 23 mei 2019
Op deze dag fietst heel Holland naar het werk! Uw organisatie kan toch niet achterblijven? Op de website www.fietsnaarjewerkdag.nl komt binnenkort een poster beschikbaar die u helpt om medewerkers te enthousiasmeren. Natuurlijk fietsen medewerkers niet voor niets! Behalve een mooie hoofdprijs zijn er nog veel meer prijzen te winnen!
Overleg met collega's van Communicatie
Collega(‘s) van deze afdeling zijn gewend om te communiceren. Dus ook met uw medewerkers. Betrek ze bij de acties en u zult zien dat de ideeën gaan leven!
Last but not least
Begin met kleine zichtbare acties en maak er niet te veel beleid van. Kleine acties zijn eenvoudig te regelen en er wordt snel resultaat geboekt. Schakel lokale ondernemers is. Zij werken graag mee aan deze acties en daardoor kunt u de kosten laag houden.