Home / Voor werkgevers / Cases / Voordelen van fietsen naar je werk

Voordelen van fietsen naar je werk

Gepubliceerd op 27 maart 2019
Voordelen van fietsen naar je werk

We wonen in een land waar fietsen een vaardigheid is die je absoluut moet bezitten. Of je nu op het platteland bent of in hartje Amsterdam, er wordt gefietst!
Fiets jij naar je werk? Dan ben je goed bezig, want fietsen is gezond. Maar daarnaast zijn er meer voordelen. Benieuwd? Lees snel verder.

1. Fietsen is duurzaam

Een mooie manier om zelf een steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld. Hoe minder auto’s op de weg, hoe minder vervuiling. Goed voor jezelf én de wereld. Dat fietst lekker!

2. Fietsen verlaagt je biologische leeftijd

Wist je dat je je biologische leeftijd met 9 jaar kunt verlagen als je drie keer per week 45 minuten gaat fietsen? Pak dus die fiets naar je werk en voel je jaren jonger.

3. Fietsen beschermt tegen ziektes en verbetert je weerstand

Bewegen in het algemeen ondersteunt je weerstand, zodat je beter gewapend bent tegen aanvallen van bacteriën en virussen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die minimaal 5 dagen per week iedere dag 30 minuten fietsen de helft minder ziektedagen opnemen dan de mensen die niet fietsen of bewegen in het algemeen.
Daarnaast vermindert door regelmatig te fietsen de kans op verschillende ziekten, zoals hart- en vaatziekten en (borst)kanker, en neemt de kans op vroegtijdig overlijden af met bijna 40%.

4. Fietsen is sneller

Wist je dat fietsers in grote steden gemiddeld 10% sneller op hun bestemming zijn dan automobilisten? Bij woon-werk afstanden tot 3 kilometer wint de fiets bijna altijd van de auto. Daarnaast ben je geen tijd kwijt met het zoeken van een parkeerplaatst en scheelt het in de benodigde parkeergelegenheid wat het interressant maakt voor werkgevers.

5. Fietsen maakt je slimmer

Een tijdje terug is er onderzoek gedaan naar de relatie tussen bewegen en hersenactiviteit. Het bleek dat 5% meer hartcontractie al kan zorgen voor 15% verhoging van de hersenactiviteit. Bewegen zorgt er voor dat de aanmaak van hersencellen wordt verhoogd.

6. Fietsen naar je werk geeft je een goed gevoel

Voel jij je vaak beter als je na je werk van je fiets stapt? Dat kan kloppen! Fietsen heeft namelijk aantoonbare fysiologische effecten op stress en depressie. Als je fietst maak je de hormonen endorfine en serotonine aan, die je met antidepressiva ook aanmaakt. Met fietsen is de echter een natuurlijk proces zonder bijwerkingen. Fietsen geeft je dus een lekker gevoel!

7. Fietsen naar je werk bespaart geld

Fietsen naar je werk is een goedkope manier van transport; het is goedkoper dan met de bus of met de auto. Fietsen kan je daarnaast zorgkosten besparen en als je iedere dag naar je werk fietst is een abonnement bij de sportschool wellicht helemaal niet nodig!

8. Fietsen en je carrière

Fietsen heeft meer gevolgen dan je in eerste instantie zou denken. Ook voor je werk en carrière. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die regelmatig fietsen, of sporten in het algemeen, beter om kunnen gaan met stress op het werk en een betere motivatie hebben. Het bevordert daarnaast ook nog eens het humeur en dus de sfeer op de werkvloer.

9. Je kunt met een gerust(er) geweten een keertje snacken

Fietsen is een goede manier om overgewicht te voorkomen. Dagelijks 30 minuten fietsen op een gemiddeld tempo van 18 km/u levert 150 kcal extra verbruik op (boven stilzitten). Je verbrandt daarmee dus bijvoorbeeld de kilocalorieën van een kroket. Pure winst! Helemaal als je die kroket laat liggen…

10. Fietsen en dieper slapen

Mensen die dagelijks 20-30 minuten fietsen merken direct dat de tijd die nodig is om in slaap te vallen gehalveerd wordt, en daarnaast slaap je dan ook een uur langer. Alleen deze twee feiten komen al ten goede aan je gezondheid. Door buiten te zijn en jezelf bloot te stellen aan het daglicht, krijgt je lichaam de kans om het natuurlijke dag- en nachtritme beter in balans te brengen. Daarnaast maak je als je in de buitenlucht bent minder van het hormoon Cortisol (stresshormoon) aan, wat een belangrijke bijdrage levert aan een goede nachtrust.