Home / Voor werkgevers / Cases / Be good and tell it

Be good and tell it

Gepubliceerd op 7 februari 2019
Be good and tell it

Zijn uw medewerkers wel goed op de hoogte van alle secundaire arbeidsvoorwaarden die u aanbiedt? Uit allerlei onderzoeken blijkt dat het tegendeel waar is. Een gemiste kans, als u zich bedenkt dat dit bij een nieuwe baan regelmatig onderwerp van gesprek is op een feestje. Interne communicatie is een belangrijke succesfactor voor betrokkenheid op de werkvloer.

Maak arbeidsvoorwaarden persoonlijk

De informatie over secundaire arbeidsvoorwaarden dient persoonlijk, actueel en concreet te zijn. Niet alleen algemeen op het intranet of in een nieuwsbrief, maar maak een gepersonaliseerd reward statement, een soort ‘loonstrook-plus’. En zorg ervoor dat deze informatie ook continue online beschikbaar via bijvoorbeeld een e-HRM-portaal.

Zorg voor een breed draagvlak binnen de organisatie

Een strategisch beloningsinstrument als flexibele arbeidsvoorwaarden moet uiteraard steunen op een breed draagvlak binnen de organisatie, om er een succes van te maken. De urgentie moet voor alle medewerkers voelbaar zijn, van CEO tot productiekracht. Ook hier ligt voor HR een communicatieve taak, in het overtuigend uitleggen van ieders belang van flexibele arbeidsvoorwaarden.

Denk niet alleen aan bestaande medewerkers, maar juist ook aan potentiële medewerkers

Profileer u als aantrekkelijke werkgever. Een passend, ruim en flexibel pakket arbeidsvoorwaarden maakt organisaties aantrekkelijker om voor te werken. Fiscale regelgeving (bijvoorbeeld een combinatie van de cafetariaregeling en de WKR) maakt het goedkoper én eenvoudiger om echt aan de wensen en behoeften van werknemers te voldoen. Bedenk dat het ook een goede manier is om werkgevers op de kaart te zetten bij potentiële werknemers. Gelet op de millennials, de jacht op talent en mobiliteit, kan een goed arbeidsvoorwaardenpakket net dát verschil maken.

Roep het van de daken!

Wie een mooi pakket (extra) secundaire arbeidsvoorwaarden aanbiedt, wil dat werknemers er gebruik van maken. Communicatie is cruciaal. Natuurlijk is het van belang om uit te leggen hoe het werkt en welk voordeel werknemers ervan hebben. Maar maak het ook aantrekkelijk en spannend om deel te nemen. Prijs aan wat de organisatie biedt en laat zien dat het pakket echt gericht is op de werknemers. Wek belangstelling en prikkel de nieuwsgierigheid met teasers. En communiceer zo vaak mogelijk. Schroom niet om de afdeling Interne Communicatie in te schakelen. Zij zijn specialist op dit gebied.