Home / Werkgevers / Cases / Ansaldo Thomassen

Ansaldo Thomassen

Gepubliceerd op 5 augustus 2016
Ansaldo Thomassen

Met behulp van FiscFree® kan Ansaldo Thomassen tóch de leuke extraatjes blijven aanbieden en zelf een grote besparing op de sociale lasten realiseren.

Ansaldo Thomassen is de Nederlandse dochterorganisatie van het ruim 4000 man tellende moederbedrijf in Italië. Het bedrijf verzorgt de service en het onderhoud van gasturbines, die worden gebruikt voor het opwekken van energie door het aandrijven van generatoren en het aandrijven van bijvoorbeeld pompen.

Na jarenlang gebruik te hebben gemaakt van het fietsplan, kwam de WKR een aantal jaar geleden om de hoek kijken. ‘Hoe behouden we het populaire fietsplan binnen ons bedrijf’ en ‘hoe maken we de veranderingen binnen de WKR inzichtelijk’, waren vragen waar het bedrijf plots mee te maken kreeg. Het bleek dat belastingvoordeel voor de werknemers én een besparing op de sociale lasten voor de werkgever via de nieuwe regeling ook mogelijk waren. Daarnaast hebben veel werknemers van Ansaldo Thomassen te maken met een stuwmeer aan verlofuren.

Het populaire fietsplan bleek tóch te kunnen binnen de WKR

Mike Willems, HR Manager bij Ansaldo Thomassen, vertelt dat zijn bedrijf al jarenlang een fietsplan via Nationale Fiets Projecten had, totdat de werkkostenregeling (WKR) zijn intrede deed. Het fietsplan was enorm populair, maar opeens leek het alsof dat niet meer kon. We moesten dus iets verzinnen ter vervanging van het fietsplan, maar het was ook zaak dat we zouden kijken naar alle andere veranderingen die de komst van de WKR met zich meebracht. We zijn toen in overleg gegaan met onze financiële afdeling om te kijken hoe we zaken wilden inrichten. Daarna hebben we gekeken naar de mogelijkheden voor ons bedrijf binnen de WKR.

Na een analyse te hebben gemaakt, bleek dat we onze medewerkers een aantal leuke dingen konden aanbieden. We hebben vervolgens contact opgenomen met de OR en de veranderingen omtrent het fietsplan besproken. Het bleek dat we toch een heel mooi fietsplan konden aanbieden binnen de vrije ruimte en bovendien konden we ook nog een aantal andere leuke producten aanbieden. We hebben uiteraard aangegeven dat wij - als werkgever - wel bepaalde keuzes maken en spelregels willen vastleggen, maar daar ging de OR direct mee akkoord.

Uitgebreide mogelijkheden binnen FiscFree®

Bij het aanbieden van secundaire arbeidsvoorwaarden staat het uitgangspunt om de vrije ruimte zo optimaal mogelijk te benutten centraal voor de werkgever. Op die manier hopen we een zo groot mogelijke besparing op de sociale lasten te realiseren. Dat blijkt best lastig en ‘eng’, omdat je niet met die 80% eindheffing te maken wilt krijgen. Gelukkig hebben wij dit volledig zelf in de hand door het opstellen van goede spelregels voor deelname én omdat FiscFree® 100% WKR-proof is; overschrijding van het budget is niet mogelijk.

Wij bieden onze werknemers op dit moment een (elektrische) fiets, een fitnessabonnement, computer, laptop, tablet, mobiele telefoon en vakbondscontributie aan. In ruil daarvoor kunnen zij – naast bruto loonbestanddelen – ook verlofuren inleveren. Op die manier helpt FiscFree® ons bij het oplossen van het enorme stuwmeer aan verlofuren.

Leuke extraatjes voor werknemer

We hebben geen gebruik gemaakt van een bepaalde strategie bij het selecteren van ons aanbod in FiscFree®. Uiteraard draagt het bij aan goed werkgeverschap en zijn al deze secundaire arbeidsvoorwaarden een mooi extraatje, waardoor het wellicht bijdraagt aan het behoud en de tevredenheid van onze werknemers. Het is in ieder geval een enorm leuke manier om je werknemers iets extra’s te kunnen bieden, en zo wordt het ook echt ervaren. Daarbij is het ook erg plezierig voor ons als werkgever, omdat wij daarbij ook nog eens een besparing op de sociale lasten realiseren. Dat is toch maar mooi meegenomen!

Angst voor overschrijden vrije ruimte ongegrond

Toen wij net startten met FiscFree® waren we heel bang dat de beschikbare vrije ruimte heel snel op zou gaan. Daarom hebben we de spelregels in eerste instantie wat strakker opgesteld en zijn we ook met kwartaalbudgetten gaan werken. Zo creëerden we voor onszelf een veilige marge. In het begin werd er inderdaad veel besteld, maar daarna zakte het af en bleek onze angst ongegrond. Nu hebben we nog aardig wat ruimte over. We willen het daarom de komende tijd wat meer stimuleren, zodat mensen iets leuks gaan uitzoeken. We gaan extra communicatieaandacht aan FiscFree® besteden.

Wellicht komt er een mogelijkheid om onze medewerkers tijdelijk de keuze te geven een tweede product te bestellen. Wij willen onze ruimte natuurlijk volledig benutten, het zou echt zonde zijn om als werkgever niet maximaal te besparen op sociale lasten.

Aangenaam verrast door de snelheid

Binnen onze organisatie is FiscFree® met heel veel enthousiasme ontvangen. Met name de smartphones en de computers vinden gretig aftrek. Het is een hele eenvoudige tool, die voor werknemers als bijzonder gebruiksvriendelijk en vanzelfsprekend wordt ervaren. Daarbij zijn wij vaak aangenaam verrast door de snelheid. Als wij - als werkgever zijnde - de ene dag een aanvraag accorderen, heeft de werknemer het vaak de volgende dag al in de bus. Als je dat vergelijkt met vroeger (toen we formulieren moesten invullen, corrigeren, opsturen en dergelijke), nam dit proces vaak wel twee of drie weken in beslag.

Het is waar: je laat echt geld liggen als je niets met de vrije ruimte binnen de WKR doet

Of ik nog een advies heb voor andere organisaties? Zeker! Zodra je goed in beeld hebt gebracht hoe je beschikbare vrije ruimte eruit ziet, ga er dan mee aan de slag om het goed te benutten. Het kan heel gemakkelijk en op ieder gewenst moment, dus ook halverwege het jaar. Je hoeft niet alle productgroepen aan te zetten, je kunt er ook voor kiezen om slechts een paar productgroepen aan te bieden. Signaleer je bijvoorbeeld dat er in het derde kwartaal nog erg veel budget over is, dan kun je ervoor kiezen om een andere óf een extra productgroep aan te bieden.

Probeer een leuk aanbod samen te stellen voor je werknemers en maak daarbij gebruik van FiscFree®. Hierdoor is het niet alleen administratief gezien ‘appeltje eitje’, maar is het tegelijkertijd ook een leuk extraatje voor je medewerkers. Bovendien levert het jou, als werkgever, ook nog eens een directe financiële besparing op. Het is dus wel duidelijk: je laat aan alle kanten geld liggen als je hier niets mee doet.

Liever een PDF?

Hier kunt u 'De klant aan het woord - Ansaldo Thomassen' downloaden.