Home / Werkgevers / Blog / Vitaliteit stimuleren: betrokkenheid of bemoeizucht?

Vitaliteit stimuleren: betrokkenheid of bemoeizucht?

Gepubliceerd op 18 juni 2019
Vitaliteit stimuleren: betrokkenheid  of bemoeizucht?

Vitaliteit staat hoog op de agenda bij veel werkgevers. Wat mag je als werkgever doen om de vitaliteit van je medewerkers te bevorderen? Want: moeten werknemers niet zelf de verantwoordelijkheid nemen om vitaal te blijven?

Vitale en betrokken medewerkers presteren beter. Daar is iedereen het over eens. Ze zijn creatiever, meer betrokken bij het bedrijf, gaan met meer plezier naar hun werk, zijn beter bestand tegen werkdruk en zijn loyaler naar hun werkgever. Maar kun je werknemers verplichten om gezond te leven, afdwingen dat ze genoeg rust pakken of 's avonds in de gaten houden of ze op tijd naar bed gaan? Nee, volgens de algemene opinie mag je je niet bemoeien met het privéleven van een werknemer. Ze zijn uiteindelijk aangenomen voor een baan en die behoren ze aan te kunnen. Los daarvan staan veel medewerkers niet open voor vitaliteitsinitiatieven. Toch zien werkgevers het stimuleren van vitaliteit als een belangrijke taak. Dus hoe pak je dit zorgvuldig aan? En hoe bedenk je überhaupt een vitaliteitsplan dat écht aanslaat?

Vitaliteitsinitiatieven

Sommige werkgevers zijn al redelijk actief met het stimuleren van vitaliteit. Denk bijvoorbeeld aan extra verlofdagen bij het ondertekenen van een niet-rokersverklaring, promoten van (meer) fietsen naar het werk, cursussen stoppen met roken, dieetconsulenten, fitness via het werk, coaching, ergonomische controles van stoel, bureau en beeldscherm en jaarlijkse medische check-ups. Werknemers kunnen deze aandacht voor gezondheid en hun welbevinden volgens onderzoek zeer zeker waarderen. En als medewerkers het zelf willen, maken ze er ook vaker gebruik van.

Fitness vitaliteit

Uit onderzoek van HR-dienstverlener Visma – Raet (voorheen Raet) blijkt dat er echter ook grenzen zijn voor werknemers. Hoewel ze het prettig vinden als er aandacht is voor hun gezondheid, zijn er ook zaken waarvan ze vinden dat werkgevers zich er verre van moeten houden. Zo vindt 78 procent van de medewerkers dat privéproblemen voor hun eigen rekening komen. Ook de verantwoordelijkheid voor overgewicht ligt bij de medewerker, vindt 86 procent. Bij een ongezonde levensstijl (roken en overmatige alcoholgebruik) ligt dat percentage zelfs op 91 procent.

Programma op maat

Een werkgever zou medewerkers vooral moeten aansporen om eigen verantwoordelijkheid te nemen. Het aanbieden van diverse mogelijkheden is hierin dan een voorwaarde. Omdat iedere medewerker en iedere organisatie anders is, zou dit geen one-size fits all programma moeten zijn, maar zou het medewerkers de keuze moeten bieden dat te doen wat hen persoonlijk helpt. Dus biedt bijvoorbeeld werknemers, waarvan je vermoedt dat ze klachten hebben coaching aan en biedt bijvoorbeeld werknemers die de hele dag aan de telefoon zitten een fitnessabonnement via het werk aan. Pas je vitaliteitsprogramma aan op je werknemer en op je organisatie. Maak daarnaast vitaliteit nadrukkelijk onderdeel van de bedrijfsstrategie en het imago van het bedrijf. En belangrijk, zorg dat ook de directie zichtbaar betrokken is én meedoet. Dat stimuleert pas echt.