Home / Werkgevers / Blog / Focus op flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden

Focus op flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden

Gepubliceerd op 27 november 2017

Flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden worden voor het aantrekken, behouden en motiveren van personeel steeds belangrijker. Dit heeft voornamelijk te maken met de veranderende wereld in het bedrijfsleven. Werkgevers benutten de mogelijkheden en kansen die het aanbieden van secundaire arbeidsvoorwaarden met zich meebrengen nog veel te weinig. Zo zijn er zelfs nog bedrijven die naast de verplichte vakantiedagen helemaal geen extra voorwaarden aanbieden.

Hoe het bedrijfsleven aan het veranderen is

Ten opzichte van pak en beet vijftien jaar terug is het bedrijfsleven meer en meer aan het veranderen. Dit blijkt uit de volgende voorbeelden:

Groeiende economie
  • De economie zit momenteel weer in de lift en zorgt voor meer werkgelegenheid.
  • Het vaste dienstverband zien we rap verdwijnen. De tijd dat werknemers hun hele leven bij één werkgever blijven is verleden tijd.
  • Talent en doorontwikkeling is belangrijk voor de huidige starter op de arbeidsmarkt. Nieuwe uitdagingen worden daarom sneller aangepakt wanneer een werkgever te weinig kan bieden.
  • Werknemers zijn veel meer gesteld op vrijheid en flexibiliteit. Hierdoor presteren ze beter.
  • Traditionele beloningen worden minder gewaardeerd. Door de flexibiliteit verwachten werknemers ook meer flexibele beloningen voor hun prestaties.

Waarin kunnen werkgevers verbeteren

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven nogal laks zijn als het gaat om het profileren van hun secundaire arbeidsvoorwaarden. Laat staan dat men medewerkers laat kiezen uit een breed pakket voorwaarden. Een recent onderzoek van Joblift, een website die alle vacatures in Nederland laat zien, vertelt ons dat in nog geen 7% procent van alle vacatures alle aangeboden secundaire arbeidsvoorwaarden worden gebruikt als extra overtuigingsmateriaal om nieuw talent te werven.

Enkele opvallende feiten:

  • Tot onze grote schok zijn er nog altijd bedrijven die helemaal geen extra voorwaarden aanbieden.
  • Arbeidsvoorwaarden die uiteindelijk ook goed zijn voor de werkgever zelf, worden opvallend weinig aangeboden. Denk hierbij aan een fietsplan of gratis sporten waarmee je de vitaliteit (lees: gezondheid en productiviteit) van de medewerkers kunt verhogen.
  • Met name grote bedrijven (+ 200 medewerkers) doen veel te weinig met het benoemen van hun voorwaarden in vacatures.
  • Slechts 9% van de werkgevers profiteert optimaal van de kansen die een het aanbieden van flexibele extra’s geeft. Gebruik bijvoorbeeld het overnemen van de studieschuld als extra arbeidsvoorwaarde bij het aantrekken van nieuw en jong talent.

Focus op prestatiegerichte beloningen

Medewerkers worden graag beloond voor hun prestaties. Door secundaire arbeidsvoorwaarden niet als extraatje te laten fungeren bovenop het salaris, maar meer en meer te tonen als beloning, zal de relatie met de medewerker sterk verbeteren.

Wist je trouwens dat 70,9% van de mensen liever een ruim pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden en gemiddeld salaris heeft dan een hoog salaris en beperkte secundaire arbeidsvoorwaarden.

Medewerkers willen beloond worden voor hun prestaties
Medewerkers willen beloond worden voor hun prestaties

Elke medewerker is anders

Gelukkig, is niet elke medewerker hetzelfde. Daarom is het ook van belang om het beloningspakket flexibel aan te bieden. Laat de medewerker zelf kiezen wanneer en waar hij/zij behoefte aan heeft. Waarom? Alleen al vanwege de volgende redenen:

  • Het gevoel van controle over situaties is belangrijk voor mensen.
  • Zo voorkom je een burn- of bore-out omdat je de medewerker voorziet van zij/haar behoefte.
  • Een twintiger heeft andere prioriteiten en interesses als een veertiger of vijftiger.

Oplossing: bied een online cafetariamodel aan

Een online cafetariaregeling is de meest optimale oplossing voor bedrijven. Tot deze conclusie kom je wanneer je bovenstaande informatie allemaal in je opneemt. Je laat de medewerker shoppen waardoor hij zijn eigen keuze kan maken en daardoor het gevoel krijgt gewaardeerd te worden.

Het aanbieden van een dergelijke online oplossing, zoals FiscFree® doet, levert nog grotere voordelen op:

  • Werkgevers hebben meer kans om personeel te behouden en zich te onderscheiden ten opzichte van concullega’s.
  • Hiermee ook een pluspunt in het rekruten van nieuwe personeel.
  • Er kunnen gemakkelijk of tijdelijk nieuwe secundaire arbeidsvoorwaarden worden toegevoegd in plaats van een salarisverhoging.
  • Alles online en dus geautomatiseerd. De medewerker kan vanaf elke locatie ‘een aankoop’ doen en er wordt automatisch een aanvulling op de arbeidsovereenkomst naar de salarisadministratie gestuurd.

​Word die aantrekkelijke werkgever!

FiscFree® is een partij die een oplossing kan bieden in het online aanbieden van MKSA-systeem. Wil jij weten hoe je secundaire arbeidsvoorwaarden gemakkelijk en flexibel kunt aanbieden? Vraag nu gratis het informatiepakket of een demo op maat aan.

Vraag aan